Is het strafbaar om na aanrijding met een dier door te rijden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
18.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je dan als je een konijn of een ree hebt aangereden het dier ook meenemen dan?

Het beste antwoord

Ik heb deze vraag kort geleden ook gesteld..
http://www.goeievraag.nl/vraag/doorrijden-aanrijding-dier-bestraft-doorrijden.51993

Ja, dit is strafbaar!

Heel zwart-wit gezien gaat het, in het kader van de wegenverkeerswet, alleen om dieren met een eigenaar. Het dier waar het om gaat kan dan eigendom zijn van een boer of van een baasje (huisdier), maar ook van een natuurbeheer organisatie.

Naast de wegenverkeerswet artikel 7 kan het op een andere manier strafbaar zijn om door te rijden: ‘Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen’. Dit citaat komt uit artikel 36 lid 3 uit de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Het niet voldoen aan die verplichting is een misdrijf met een maximum straf van 3 jaar gevangenis.

Met dank aan Woutb..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@FaberYejo: ‘Een ieder is verplicht hulpbehoevende dieren de nodige zorg te verlenen’.
Staat geen uitzondering voor insecten e.d. bij..
Toch zal je er niet zo snel voor vervolgd worden :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De :-) aan het einde van mijn reactie betekende dat ik het niet zo serieus bedoelde als dat het er stond.. Dus nee, ik heb en zal een vlieg geen mond op mond beademing (ge)geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Raar, via google zag ik dat er een soortgelijke vraag gesteld was bij goeievraag.nl.. Ging ik zoeken.. kon ik niets vinden?!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De wegenverkeerswet artikel 7 is niet eenduidig waar het gaat om "de ander". Impliciet gaat het om "andere weggebruikers"; het is maar de vraag of je hier ook dieren toe moet rekenen.

Andere antwoorden (4)

nee, met echter één uitzondering;
een hond! daar wordt nl belasting voor betaald en ben je verplicht te melden zodat de dierenambulance wordt gewaarschuwd, deze gaat proberen de eigenaar te achterhalen. Is ook altijd heel prettig i.v.m. jouw schade.

Toegevoegd na 36 minuten:
even afgezien van de respectloze reacties:

Wie een dier dat aan een ander toebehoort bij een aanrijding doodt of verwondt, heeft stoffelijke schade toegebracht aan de eigenaar van het dier. Er is dus een ongeval met stoffelijke schade gebeurd. De betrokkene is gehouden ter plaatse te blijven om samen met de andere partij - de eigenaar of de bewaker van het dier - over te gaan tot de nodige vaststellingen. Indien de eigenaar van het dier niet ter plaatse is of niet kan gevonden worden, moet zo spoedig mogelijk aangifte gedaan worden van het ongeval op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, ofwel dat van de woonplaats ofwel dat van de verblijfplaats. Wie zich niet aan deze regels houdt, pleegt vluchtmisdrijf.

link: http://home.scarlet.be/~ds964938/publicaties/algemene%20bijdragen/alg004.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een bullshit antwoord... -1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd, knarfuz.. klopt niets van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, niet alleen dat je door kan rijden bij elk ander dier, maar ook dat er voor alle honden honden belasting word betaald, dat is per gemeente verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
even afgezien van de respectloze reacties: Wie een dier dat aan een ander toebehoort bij een aanrijding doodt of verwondt, heeft stoffelijke schade toegebracht aan de eigenaar van het dier. Er is dus een ongeval met stoffelijke schade gebeurd. De betrokkene is gehouden ter plaatse te blijven om samen met de andere partij - de eigenaar of de bewaker van het dier - over te gaan tot de nodige vaststellingen. Indien de eigenaar van het dier niet ter plaatse is of niet kan gevonden worden, moet zo spoedig mogelijk aangifte gedaan worden van het ongeval op het dichtstbijgelegen politie- of rijkswachtbureau, ofwel dat van de woonplaats ofwel dat van de verblijfplaats. Wie zich niet aan deze regels houdt, pleegt vluchtmisdrijf. link: http://home.scarlet.be/~ds964938/publicaties/algemene%20bijdragen/alg004.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hamabo: Met je toevoeging spreek je jezelf erg tegen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Hambo, dat betekend dan toch dat je níet door mag rijden, terwijl in het eerste deel van je antwoord staat dat je wél door mag rijden behalve bij een hond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien dat je link uit België komt, schrijf je dat *enkel een hond* aanrijden en het hazenpad kiezen strafbaar is. Dat is waar ik op reageerde, want dat is onjuist. En dat heeft niets met respectloos te maken, enkel met het feit dat je antwoord niet klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland wordt niet door de chauffeur schade aan het dier toegebracht maar door het dier aan de auto (fietser) bij eendergelijk ongeluk. Want de eigenaar van een dier heeft er maar voor te zorgen dat zijn dier onder controle is (honden dus aangelijnd).
Ja melden moet, wij hebben eens een hert op de auto gehad, na aangifte konden we het verhalen op de verzekering het hert werdt meegenomen door de politie.
De schade van toen wedt vergoed en tot onze verbazing kregen we een maand of 3 later nog een bedrag uitgekeerd van de slager.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ooit een eend aangereden,ik moest het ook in details melden en aangeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wegenverkeerswet artikel 7 is niet eenduidig waar het gaat om "de ander". Impliciet gaat het om "andere weggebruikers"; het is maar de vraag of je hier ook dieren toe moet rekenen.