Tot wanneer mag een oude huurder spullen claimen?

Beste allemaal,
Ik woon in een studentenhuis wat particulier verhuurd wordt. Een oude huurder kwam aan de deur en zei dat hij zijn koelkast en oven, die hij hier heeft laten staan bij het verlaten van het huis, terug wil hebben. Hij woont hier al 3 jaar niet meer, en staat ook niet meer ingeschreven op dit adres. We hebben nooit iets van hem gehoord, en we hebben hem ook nooit gekend. Heeft hij dit recht om zijn spullen terug te claimen? Of zijn deze nu deel van inboedel geworden, en is de hoofdhuurder of huisbaas eigenaar geworden van de goederen, en mogen we dusnee zeggen tegen het afnemen van de koelkast en oven?

Met vriendelijke groet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dag Luuk,

De oven en koelkast zijn niet onlosmakelijk met de woning verbonden. Je kunt ze uit de woning verwijderen zonder daarvoor de woning te moeten slopen, dus zijn ze geen onderdeel geworden van de inboedel.

De oude huurder zou moeten aantonen dat hij de woning ooit gehuurd heeft en dat hij degene is die daar zijn koelkast en oven heeft geplaatst. Hij moet dus kortweg aantonen dat hij de eigenaar is van de koelkast en oven middels een (oud) huurcontract tussen hem en de huisbaas. Heeft hij die niet, of kan hij niet aantonen dat de koelkast en oven van hem zijn, dan heeft hij juridisch geen poot om op te staan.

Je mag dus gerust nee zeggen tegen het afnemen van de koelkast en oven!

Met vriendelijke groet,

Charlotte